29 Kasım 2011 Salı

Sokrates'in Hocası Anadolulu Kadın Düşünür




Tarihi roman okumaya devam ediyorum. Bu aralar Bizans'a ağırlık versem de arada biraz daha geriye gidip Antik Yunan'a gittim. Haftasonu Semih Tulay'ın 'Miletoslu Aspasia' sını okudum.

Aspasia M.Ö 470 civarında yaşamış ve Atinalı ünlü devlet adamı Pericles'in sevgilisi olmuş tarihi bir karakter. Aslen Miletos( Aydın yakınları) doğumlu olduğu  ve Atina'ya gidip Perikles'in sevgilisi olması dışında hakkında çok fazla net bilgi yok. Sokrates ile dost olduğu hatta ona hocalık ettiği de biliniyor.
Hem politikaya hem de dine karşı özgür fikirleriyle tanınan hatta bu fikirleri nedeniyle başı belaya giren bir kadın.



İyi eğtim gördüğüni de rahatlıkla söyleyebiliriz. Kadınların hiç bir varlık gösteremediği Antik Yunan'da öne çıkan ilk kadın olmuş, felsefe ve politikada önemli yer edinmiş biri olarak da kadınlar açısından çok önemli bir figür. Ayrıca günümüze kalan heykellerine bakacak olursak çok güzel bir kadın. Tam klasik güzel denecek kadınlardan.

Arkeolog Semih Tulay bilinenlerden yola çıkarak ve Aspasia'yı ete, kemiğe büründürmeye çalışmış. Kitap tarihi roman olarak çok başarılı değil çünkü anlatım çok iyi değil, gerilim ya da duygu yok.Karakterler yüzeysel, diyaloglar katır kutur.

Fakat  dönem tarihini ve insanların yaşam koşullarını öğrenmek için faydalı bir kitap. 3000 yıl önce bu topraklarda nasıl yaşanırmış öğrenmek için okunabilecek bir kitap. Bence çok fazla bir şey değişmemiş.
Ege kıyıları hala çok güzel, düşünmek hala başa bela...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder