20 Şubat 2013 Çarşamba

Sevan Nişanyan'ı Tanıyalım

Türkiye'de yaşayıp da Sevan Nişanyan adını duymamış olan kalmamıştır sanırım. Gezmeye meraklı olanlar meşhur 'Küçük Oteller Rehberi'nden, Şirince'ye yolu düşenler 'Nişanyan Evleri'nden ama sanırım en çok boşandığı eşinin başına b.k dolu kavanozu dökmesinden tanıyoruz.

Oysa Sevan Nişanyan bütün bunların hepsi ve çok daha fazlası. 'Tek hayata ve tek kişiliğe mahkum olmak istemeyen', 'tek bir kişi olmaktan sıkılan' biri. Gezgin, gezi yazarı, inşaatçı, otelci, sayısını tam bilmediğim kadar çok dil bilen, dilbilimci, inatçı ve çıkıntı biri. Gerçek hayatta beraber yaşanması ve dayanması çok zor biri olduğunu düşündüğüm ama tartışmasız çok renkli biri.



Haftasonu otobiyografisi 'Aslanlı Yol'u bir çırpıda okudum ve aslında Nişanyan'ın üstümde ne kadar etkili olduğunu düşündüm.

Ben de ilk olarak adını Küçük Oteller Rehberi ile duymuştum. Bu kitap Beyaz Türkler'in gezme alışkanlıklarını değiştirdi desek, çok yalan olmaz. O zamana kadar olan tüm otel tanıtım kitaplarından farklı, çok sahici ve ufuk açıcı bir kitaptı. Benim param ancak Olimpos'taki Kadir'in Ağaç Evlerine yetti ama yine de kitabı okumaya doyamadım.



Sonra Meraklısı için Karadeniz Rehberi çıktı. Biz de tam ailemle 15 günlük bir Karadeniz gezisi planlıyorduk. Rota çizmemizde ve tüm gezide çok faydalandık. Tarihe dair hiç bir yerde okumadığım bilgileri ve günümüze dair en iyi ipuçlarını buldum.



Herkesin Bilmediği Olağanüstü Yerler ve Ankara'nın Doğusu'ndaki Türkiye de oralara gitmesem de görmesem de okumaktan zevk aldığım kitaplar oldu. Sevan Nişanyan tüm bu kitapları eşi Müjde Nişanyan ile birlikte yazmış. Hepsi derin bir tarih bilgisini, coşkulu ve temiz bir dille aktarıyor. Sadece gezmek değil gerçekten görmek ve anlamak için  faydalı eserler.

Sonra Nişanyan'ın farklı bir yönü ile tanıştım. Nişanyan bu arada kaçak inşaat meselesi yüzünden hapse girmiş ve orada sözcüklerin kökeni ile ilgili Elif'in Öküzü'nü yazmıştı.

Ardından boşanma davaları açıldı, türlü rezillikler ortaya döküldü. Ben de arada Nişanyan'ın blogunu takip etmek dışında kendisini pek takip etmedim. Blogdaki özellikle dinle ilgili  yazıları hem büyük merakla hem de anında çarpılacağımdan korkarak okudum. Bazı açıklamaları sadece dikkat çekmek için yaptığını düşündüm.



Sonra hayat hikayesi 'Aslanlı Yol'u yazdı. Ben de aldım, okumaya başladım ve kitap su gibi akıp gitti. Lisedeyken 1 ayda Latince öğrenmiş, Yale'de felsefe okumuş, Güney Amerika'nın her tarafını karış karış gezmiş. Kurumlardan ve kurallardan nefret etmiş, hiç bir zaman tek bir şey olmak istememiş. Türkiye'ye Commodore-64 getirerek girişimciliğin adının olmadığı zamanlarda girişimci olmuş, Ali Nesin'le askeri hapishaneye girmiş, otelci olmuş, Susurlukçularla beraber hapis yatıp, dost olmuş. 'Gavur Hoca' olarak ün salmış.

Asla tek bir sıfatla anılmak istemeyen ve bundan delice sıkılan bir adam. Çok hayat yaşamış, hep macera aramış, çok meraklı biri. Kendi deyişiyle :' Bunca ihtimal varken tek hayata mahkum olmak ne acı! Tek bir hayat tarzını, hangisi olursa olsun, yücelten ahlak öğretileri ne kadar zavallı'

Kitaptan yazılabilecek çok hikaye var. Karılarıyla ilişkisinden, solculara bakışına kadar pek çok hikaye nefis.  Ben ki spoiler vermeyi severim, vermek istemiyorum. Bu topraklarda yaşayan-yaşayabilen  farklı bir beyni tanımak istiyorsanız; okuyun.

2 yorum:

  1. aynı zamanda ikimiz de sevan nişanyan'ı okumuş ve yazmışız defne:)

    buyrunuz;

    http://visnecekirdegi.blogspot.com/2013/02/baskas-olma-kendin-ol.html

    YanıtlaSil
  2. Şurası gercek sevan bey arastirmaci bir kisilik, ruhundaki açlığı yanlış şeylerle geçirmeye çalışıyor ve sonsuzlugu arıyor

    YanıtlaSil